Zomerfruit uit het diepvriesvak

Helaas is de periode van vers zomerfruit weer voorbij. Zelf ben ik een grote fan van diepvriesfruit. In mijn diepvries liggen altijd een aantal doosjes met frambozen, bosbessen, cranberry’s of bramen. De kwaliteit is goed en de prijs is redelijk. Veel goede eigenschappen van het fruit, blijven tijdens het invriezen bewaard.

Met dit fruit maak ik regelmatig een lekkere smoothie. Alles in de blender en je hoeft het fruit niet eerst te ontdooien.

Mijn favoriete smoothie bestaat uit versgeperst sinaasappelsap, 1 banaan in stukjes, een handjevol bevroren fruit (maakt niet uit wat) en een eetlepel lijnzaad.  Even in de blender en genieten maar.

Ik weet dat veel mensen nu denken dat het schoonmaken van de blender vele tijd kost. Mijn tip is: de beker van de blender voor 1/3 deel vullen met warm water en een druppel afwasmiddel. Beker weer op de blender zetten en een paar seconden aanzetten. Beker vervolgens omspoelen met schoonwarm water afdrogen en je bent klaar.

Wil je iets anders met je diepvriesfruit. Er zijn mogelijkheden genoeg. Bijvoorbeeld opgewarmd in een pannetje met een klein laagje water. Lekker op ijs of op een pannenkoek. De goede eigenschapen van fruit gaan echter bij verwarming wel voor een groot deel verloren.

Of je fruit even laten ontdooien en vervolgens door de yoghurt of door vanillevla, ook erg lekker. Uit recente onderzoeken komt echter wel naar voren dat blauwe bessen beter niet met zuivelproducten gecombineerd kunnen worden. De antioxidanten in de bessen worden door zuivel minder goed opgenomen.

En wat dacht je van een ijsje tussendoor? Snijd een banaan in stukjes, doe er een flinke hand bevroren fruit bij. Even de staafmixer erop en je verse fruit ijs is klaar om te eten. Wil je het iets zoeter, dan een theelepeltje honing toevoegen.

Veel fruit plezier

Contacteer ons