Tikka masala, de geschiedenis van een heerlijk gerecht

Ik ben gek op gerechten uit de keuken van India. Op vakantie ga ik regelmatig op zoek naar een currytentje om iets te proberen. Zo ook tijdens onze laatste vakantie op Lanzarote. We kwamen 's avonds laat pas aan in ons appartement, vanwege een tussenstop met het vliegtuig. Snel de koffers op de kamer en op zoek naar het eerste de beste restaurant in de buurt. Meteen op de boulevard liepen we tegen een curryrestaurant aan. Het was een heel klein tentje, met een paar tafels en wel 5 man personeel. De heerlijke geuren van diverse specerijen, drongen mijn neus al binnen. Mijn mond begon zich al met speeksel te vullen, dus we schoven aan, aan een klein houten tafeltje. De keuze in curry 's, naanbrood en overige bijgerechten was gigantisch. Alles wat we bestelden, we hadden natuurlijk veel te veel besteld, smaakte even goed. Voldaan gingen we weer terug naar ons appartement. In de loop van de week hebben we hier nog twee keer gegeten.

Thuisgekomen begon het te kriebelen. Ik wilde zelf ook zo'n lekkere curry maken. Ik heb een aantal recepten uitgeprobeerd. Mijn favoriet is de Tikka Masala. In veel recepten wordt yoghurt gebruikt om de kip te marineren. De kip wordt er heerlijk zacht van, maar tijdens het bakken vond ik de kip niet krokant en bruin genoeg worden. Uiteindelijk ben ik i.p.v. kipfilet, kippendijvlees gaan gebruiken. Dit vlees is wat vetter en blijft langer mals. De yoghurt in de marinade heb ik laten vervallen.

Op internet zijn zo ontzettend veel verschillende recepten van de Tikka Masala te vinden. Er was niet te achterhalen, wat nu het originele recept is. Tijdens mijn zoektocht in de digitale wereld, kwam ik ook anekdotes tegen over de oorsprong van de Tikka Masala. Eén ervan is, dat dit gerecht in de jaren zestig zou zijn ontstaan in Engeland en dus niet in India zelf. Het gerecht zou zijn uitgevonden om aan de smaak van de Britten te voldoen. Tikka masala en Tikka Tandoori zijn benamingen die regelmatig met elkaar worden verward. Tikka betekent stukjes kip. Tandoori is een oven waarin de kip wordt geroosterd. Daarna wordt de kip verder bereid in een saus van yoghurt, tomaten en masala. Garam masala is een mengsel van geroosterde specerijen. De oorsprong hiervan ligt in India. De samenstelling verschilt sterk, van streek tot streek, maar de hoofdingrediënten komen sterk met elkaar overeen.

Zo, na al deze wetenswaardigheden is het tijd om zelf aan de slag te gaan. Bij het zien van de ingrediëntenlijst zal je waarschijnlijk eerst je specerijenrekje moeten aanvullen. Haal je specerijen bij de toko, die zijn een stuk goedkoper dan in de supermarkt. Bovendien krijg je vaak veel meer inhoud. Bewaar je specerijen op een donkere plek, goed afgesloten. Daglicht verkleurt de specerijen snel.

Het recept is via deze link te bekijken en te downloaden.

Veel kookplezier en eet smakelijk.

Caatje


Contacteer ons